Ontbijten met kinderen

Iedere ochtend opnieuw jaagt Aimy twee boterhammen naar binnen, om vervolgens aan mijn crackers te beginnen. Zo was het een paar jaar geleden met Tirza ook. Helaas gaat het nu wat minder makkelijk en kan ik het ontbijt wel naar binnen kijken. Ze kan er rustig een uur over doen en tsja… die tijd hebben we niet altijd in de ochtend!

Veel kinderen schijnen niet te ontbijten

Veel kinderen schijnen zonder een ontbijt naar school te gaan. Dat gebeurt hier niet. Ondanks dat het soms tergend langzaam gaat en ik vooral Tirza eraan moet herinneren een hap te nemen, gaan er toch zeker wel één of twee boterhammen in. Zelf eet ik altijd een paar crackers met jam. Die crackers worden overigens wel weg gekaapt door Aimy, die eet in de ochtend alsof ze weken niets gehad heeft.

Tirza eet dus wat minder makkelijk en wat minder goed. Toen ik een artikel las over kinderen die niet of niet gezond ontbijten, kreeg ik inspiratie om eens wat anders te proberen. Want eerlijk is eerlijk, ik krijg zelf in de ochtend ook geen boterham weg.
Met die gedachte, besloot ik om Tirza ook eens wat anders voor te schotelen. Misschien dat dit wel sneller gaat.

4x leuk en gemakkelijk ontbijten met kinderen

Een ontbijt smoothie ziet er vaak kleurrijk uit en je kunt er oneindig mee variëren. Neem als basis jus d’orange en je kunt er alle kanten mee op. Een beetje jus, een appel en een mango en je smoothie is compleet. Ook zou je jus d’orange met yoghurt kunnen mengen en hier fruit aan toe kunnen voegen. Bijvoorbeeld een kiwi, avocado, banaan, abrikozen, perzik enzovoort enzovoort.

Gaat dit niet werken, dan kun je altijd nog een ontbijtpizza proberen. Met drie ingrediënten havermout, ei en magere kwark kun je al een basis maken, om hem vervolgens in te smeren met bijvoorbeeld yoghurt, pindakaas of pasta. Daarna een lekkere topping erop in de vorm van bijvoorbeeld een fruitje en je ontbijtpizza is klaar. Het ziet er ontzettend lekker uit en de bodem kun je een dag van te voren al klaar maken. Hoef je hem alleen nog maar te beleggen 😉

Leuk om te maken: Versierde stroopwafels Niet zo gezond, wel erg lekker!

Ontbijten met muffins! Type het in op Pinterest en je krijgt een lading inspiratie waar je de komende tijd mee vooruit komt. Ik heb opgeslagen de muffin met yoghurt en perzik, Pindakaas muffins met chocolade en roomkaas, frambozenmuffins en muffins van wentelteefjes.

Op de website van Quaker vond ik het “geen-tijd-ontbijt”. Klinkt alsof het hier perfect in ons ochtendritueel zou passen. Ik lust het niet, maar misschien vindt Tirza het wel heerlijk. Je kunt het de avond van tevoren al klaar maken en is heel erg gemakkelijk: Je vult de bodem van een glaasje met havermout en giet hier een beetje melk op. Meng een beetje suiker met yoghurt en giet dat hier weer overheen. Nog een beetje fruit er bovenop en het ontbijt is klaar. Ben benieuwd of het in de smaak valt.

Gaat het ontbijt er bij jullie kinderen gemakkelijk in en wat ontbijten jullie?

Liefs,

Marieke 

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *